Rulmanlar yuvarlanma esasına göre çalışan yataklardır. Dört ana parçadan oluşur; İç bilezik, dış bilezik, yuvarlanma elemanı ve kafes.

 İç bilezik
İç bilezik makinanın mili üzerine monte edilir ve bir çok durumda dönen parçadır. İç bilezik deliği silindirik ve konik olabilir. Yuvarlanma yüzeyleri farklı formlardaki yuvarlanma elemanları ile beraber çalışırlar. Yuvarlanma elemanlarının yüzeyleri, yuvarlanma elemanlarının tipine bağlı olarak; oynak, silindirik, konik olabilir.

Dış bilezik
Dış bilezik makinanın yuva kısmına monte edilir ve bir çok durumda dönmez. Yuvarlanma yüzeyleri farklı formlardaki yuvarlanma elemanları ile beraber çalışırlar. Yuvarlanma elemanlarının yüzeyleri, yuvarlanma elemanlarının tipine bağlı olarak; oynak, silindirik, konik olabilir.

Yuvarlanma elemanları
Yuvarlanma elemanları bilya, silindirik makara, oynak makara, konik makara, CARB TM makarası veya iğneli makara olabilir. Yuvarlanma elemanları iç ve dış bilezik yuvarlanma yüzeyleri arasında dönerler ve ince bir yağ filmi yoluyla rulman üzerinde yükü iletirler.

Kafes
Kafes, yuvarlanma elemanlarını çalışma esnasında iyi olmayan yağlama şartlarında bile birbirlerine temas etmesini önler. Kafes bir çok rulman tipinde taşıma esnasında, yuvarlanma elemanlarını beraber tutmayı sağlar.

Kapaklar
Kapaklar veya keçeler, rulman ömrünün uzun ve dayanıklı olması için gereklidir. Kapaklar rulmanları pislikten korur, kendinden kapaklı rulmanların tercihi günden güne artmaktadır.

Kılavuz ring
Kavuz ring SKF` nin oynak makaralı rulmanlarında kullanılır. Kılavuz ringin kullanılma amacı; rulmanda yuvarlanma elemanlarına kılavuz ederek mil ile paralel dönmesini sağlamak ve yükleri eşit dağıtmaktır. Ayrıca kılavuz ringinin az oval olması dahi kabul edilmez.


Kaymalı yataklara göre avantajları,

  -  Kaymalı yataklarda ilk hareket esnasındaki metal metale sürtmeden dolayı oluşan kuvvet ve aşınmalar yoktur.
  -  Birçok rulman radyal ve eksenel yükü birlikte taşıyabilir.
  -  Genişlikleri dar olduğundan daha kompak tasarımlara izin verirler.
  -  Yağlama daha kolaydır. Düşük hızlarda keçeli rulmanlar yağı yatak içinde tüm çalışma ömrü boyunca tutabilir.
  -  Rulmanlar sıfır boşlukla (ön yükleme ile çalışabilir. Kaymalı yataklarda mil  eksenini   yük hız yada vizkoziteye bağlı olarak çok az değişir.
  -  Rulmanlar bir çok üretici tarafından aynı standarda yapılır. Kolayca bulunabilirler. Özellikle yatağın değiştirilmesi gereken anlarda bu çok önemlidir.
Rulmanların performansını artırmak yada montaj kolaylığı için ilave bir takım parçalar da eklenebilir. Bunların en önemlileri yağı (rulman ömrü boyunca) içeride tutmak ve pisliklerin içeri girmesini önlemek için kullanılan sac kapak yada keçelerdir.
Yuvarlanma elemanı, bilya, silindirik makara, iğne, konik makara, fıçı tiplerinde olabilir. Yuvarlanan elemanın geometrisi rulmanın tipi ve ismini de belirler. Bilyalı rulman, silindirik makaralı rulman, vs...
Rulmanlar radyal ve eksenel yükleri karşılamak üzere iki ana tipe ayrılır. Fakat bir çoğu bileşik yükleri de (her iki yükü de) karşılayabilecek şekilde tasarlanmıştır.